Isnin, Oktober 13, 2008

Lanun Somalia di serbu.


GAMBAR bertarikh 9 Oktober ini menunjukkan lanun-lanun meninggalkan kapal kargo MV Faina (tiada dalam gambar) di sebuah lokasi dekat Somalia.
-------------------------------------------------------------------------------------
MOGADISHU - Pihak berkuasa di wilayah Puntland, Somalia semalam menyerbu satu daripada beberapa kapal yang ditawan lanun di luar perairan negara berkenaan, kata beberapa pegawai.

Menteri Luar wilayah berkenaan, Ali Abdi Aware berkata, pihak tentera tersebut gagal dalam percubaan untuk mendapatkan kembali sebuah kapal yang dirampas oleh kumpulan lanun pada Khamis lalu.

Ali berkata, dua lanun terbunuh dalam insiden tersebut dan kapal yang membawa simen itu dipercayai mempunyai anak-anak kapal dari Syria dan Somalia.

"Pihak berkuasa kami masih mengejar kapal tersebut dan kami berharap untuk menyelamatkannya," katanya.

Sementara itu, kumpulan lanun yang menawan kapal kargo MV Faina dari Ukraine yang membawa 33 kereta kebal dan senjata berat lain masih menuntut wang tebusan sebelum membebaskannya.

Lanun-lanun itu turut mengancam memusnahkan kapal pada hari ini atau awal esok jika pemilik kapal enggan membayar wang tebusan sehingga AS$20 juta (RM70 juta).

Kumpulan berkenaan menawan kapal tersebut untuk tempoh lebih dua minggu sebelum dibebaskan.

Seorang jurucakap untuk kumpulan lanun itu, Sugule Ali berkata, beberapa rundingan dengan pemilik kapal diteruskan berhubung isu wang tebusan.

Tiada ulasan: