Ahad, Ogos 17, 2008

Hadiah Ramadhan - Al-Quran Online


Nampaknya Ramadhan tiba lagi. Terbuka luas untuk kita semua perbanyakkan amal ibadat sempena bulan yang mulia ini.

Sebenarnya saya amat gembira dan bahagia kerana telah terjumpa sebuah laman web yang amat berguna dan berfaedah. Dan atas semangat persaudaraan dan persahabatan dengan anda semua, saya ingin berkongsi dengan anda semua sesuatu yang amat istimewa! Apakah dia?

Sebenarnya laman web yang saya maksudkan tersebut adalah laman web yang membolehkan kita mendengar, membaca dan memahami terjemahan ayat-ayat suci Al-Quran!

Laman web ini percuma sahaja dan tidak memerlukan sebarang pendaftaran. Hanya layari laman web berkenaan dan gunakan semua tools yang disediakan. Sebaik-baiknya gunakan browser Internet Explorer.

Lebih menarik lagi, ada disediakan tools untuk menukar font, terjemahan dalam bahasa pilihan, pilihan juzuk, qari yang membaca A-Quran dan banyak lagilah! Malah dengan membaca bersama dengan audio tersebut, kita boleh memperbaiki sebutan dan bacaan kita. Saya berasa dirahmati… jika selama ini adakalanya berat juga membaca Al-Quran, kini saya berpeluang membaca Al-Quran dengan memahami maksud dan terjemahannya sekali!

Nampaknya, kemungkinan saya khatam 30 juzuk Al-Quran pada Ramadhan kali ini lebih meyakinkan, insyaallah! Saya harap.. begitu juga dengan anda dan keluarga anda.

Silalah layari laman web ini : http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx

Disini saya juga ingin berkongsi laman yang memberikan Quran percuma . Bolih download dialamat : http://www.shaplus.com , Quran Reciter 4.0 beta 1. beserta mp3 Qari Said Al Ghamdi dan disediakan juga terjemahan dalam berbagai bahasa termasuklah bahasa Malaysia. Bagi yang menggunakan windows vista juga tidak menjadi masalah cuma perlu install sebagai Run as Administrator.

Dan jangan lupa, sebarkan link ini kepada rakan dan saudara anda agar mereka juga mendapat faedahnya, insyaallah.

Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak!

Tiada ulasan: